Työssäoppimispaikan
myymälätila: propeller.gallery
Mikä oli onnistunut?
Tila oli kodikas ja erilainen, mieleenjäävä. Liike oli
uusi kokemus jokaiselle aistille: talvi aikaan tila oli vilpoisa (johtunee
silloisesti huonosta eristyksestä), sisällä olleista koivuista ja erilaisista
tuoksutuotteista levisi ilmaan miellyttävä tuoksujen yhdistelmä. Liike oli myös
samaan tyyliin sisustettu (maalattuja trukkilavoja ja ylipäätään kierrätettyjä tuotteita).
Sekä kuin kirsikka kakun päällä: kaikki tuotteet oli käsintehtyjä kirjoja
lukuun ottamatta. Liike oli kaikin tavoin miellyttävää, kuin mummolassa olo.
Yläkerta oli kuin toinen kauppa, joka oli itseasiassa
oli ihan hyvä asia, olihan kyseessä galleria. Yläkerta oli kuin mikä tahansa
muukin galleria, valkoseinäinen ja mahdollisimman simppeli ja huonekaluton.
Paljon pienemmässä mittakoossa kylläkin.
Mikä olisi voinut olla paremmin?
Layout oli aluksi hieman hankalahko. Huoneen keskellä
oli koivuissa väli, joista oli tarkoitus kävellä läpi. Itseltäni se onnistui
helposti, mutta jos olisi hieman isompi henkilö tai laukku mukana ei niiden
lävitse meno olisi ollut yhtä helppoa. Tämä kylläkin onneksi korjattiin.
Myymälätilan suunnittelun A B C
Asiakaskierto,
tilan täytyy olla asiakkaalle helppo kiertää. Elämyksen luominen,
liikkeessä käynti pitää jäädä mieleen, joten tee mielenkiintoinen kaikille
aisteille. Hintaviestinnän täytyy sopia muuhun mainosmateriaaliin, luo
näistä liikkeen näköisiä. Ilmapiiri täytyy olla kutsuva, jotta asiakkaat
”uskaltavat” tulla kauppaan vaikkei se heidän tarkoituksensa ollutkaan Julisteet
ovat hyvä tapa saada seinistä hyvää mainostilaa. Kohderyhmä, minkä
ikäisille tuotteet ovat suunnattu? Hyödynnä tätä mainostuksessa (esim. missä
mainostetaan, millaiset mainokset). Lehdistä voi helposti seurata tämän
hetken trendejä, joita kannattaa käyttää hyväkseen liikkeen suunnittelussa.
Materiaalit, käytetäänkö puuta vai betonia? Riippuu liikkeen ilmeestä. Näyteikkuna
täytyy käyttää hyödyksi, järjestele sinne kauden uutuustuotteet houkuttelemaan
asiakkaita! Oven sijainti liikkeessä vaikuttaa paljon myymälän pohjaan,
täysin oven eteen ei saa laittaa mitään korkeaa, jotta ulkoa näkee myös
myymälän sisälle. Pöytien ja rekkien täytyy olla helposti
käsiteltäviä/siivottavia/siirrettäviä, jotta tilan pohjaa voi helposti
muunnella tarpeen mukaan. Rajaus, pitääkö tilaa rajata ja mitä siihen
käytetään? Seimejä, verhoja? Vain mielikuvitus on rajana! Suunnittelu
täytyy tehdä huolella, hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty! Tyyli
täytyy päättää jo suunnitteluvaiheessa, teeman täytyy näkyä koko tilassa. Ulkoiset
tekijät, eli miltä liike vaikuttaa ilman, että siellä on käynytkään. Sen pitää
näyttää kaukaa yhtä kutsuvalta kuin läheltä. Värimaailman pitää olla
silmää miellyttävä, ei liian räikeä. Ykköspöytään kannattaa valita
sellaisia tuotteita, jotka houkuttelevat asiakasta tulemaan sisään, pöydän
täytyy olla myös helposti näkyvissä liikkeen ohikulkevilta.
Linkki Pinterestiin myymälätila-kansioon, johon keräsin
muutamia kivoja myymälätila kuvia :
https://fi.pinterest.com/sainioc/myym%C3%A4l%C3%A4tila/
Tehtävä oli myös tutustua Retail Designin muutamaan tilaan ja avata niitä.
Tila on moderni ja jotenkin "kylmän" oloinen. |
Maanläheinen tila, tosi nuorekas ja pirteä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti