9/03/2015

MYYMÄLÄN SUUNNITTELU

Työssäoppimispaikan myymälätila: propeller.gallery

Mikä oli onnistunut?
Tila oli kodikas ja erilainen, mieleenjäävä. Liike oli uusi kokemus jokaiselle aistille: talvi aikaan tila oli vilpoisa (johtunee silloisesti huonosta eristyksestä), sisällä olleista koivuista ja erilaisista tuoksutuotteista levisi ilmaan miellyttävä tuoksujen yhdistelmä. Liike oli myös samaan tyyliin sisustettu (maalattuja trukkilavoja ja ylipäätään kierrätettyjä tuotteita). Sekä kuin kirsikka kakun päällä: kaikki tuotteet oli käsintehtyjä kirjoja lukuun ottamatta. Liike oli kaikin tavoin miellyttävää, kuin mummolassa olo.
Yläkerta oli kuin toinen kauppa, joka oli itseasiassa oli ihan hyvä asia, olihan kyseessä galleria. Yläkerta oli kuin mikä tahansa muukin galleria, valkoseinäinen ja mahdollisimman simppeli ja huonekaluton. Paljon pienemmässä mittakoossa kylläkin.

Mikä olisi voinut olla paremmin?
Layout oli aluksi hieman hankalahko. Huoneen keskellä oli koivuissa väli, joista oli tarkoitus kävellä läpi. Itseltäni se onnistui helposti, mutta jos olisi hieman isompi henkilö tai laukku mukana ei niiden lävitse meno olisi ollut yhtä helppoa. Tämä kylläkin onneksi korjattiin.

Myymälätilan suunnittelun A B C

Asiakaskierto, tilan täytyy olla asiakkaalle helppo kiertää. Elämyksen luominen, liikkeessä käynti pitää jäädä mieleen, joten tee mielenkiintoinen kaikille aisteille. Hintaviestinnän täytyy sopia muuhun mainosmateriaaliin, luo näistä liikkeen näköisiä. Ilmapiiri täytyy olla kutsuva, jotta asiakkaat ”uskaltavat” tulla kauppaan vaikkei se heidän tarkoituksensa ollutkaan Julisteet ovat hyvä tapa saada seinistä hyvää mainostilaa. Kohderyhmä, minkä ikäisille tuotteet ovat suunnattu? Hyödynnä tätä mainostuksessa (esim. missä mainostetaan, millaiset mainokset). Lehdistä voi helposti seurata tämän hetken trendejä, joita kannattaa käyttää hyväkseen liikkeen suunnittelussa. Materiaalit, käytetäänkö puuta vai betonia? Riippuu liikkeen ilmeestä. Näyteikkuna täytyy käyttää hyödyksi, järjestele sinne kauden uutuustuotteet houkuttelemaan asiakkaita! Oven sijainti liikkeessä vaikuttaa paljon myymälän pohjaan, täysin oven eteen ei saa laittaa mitään korkeaa, jotta ulkoa näkee myös myymälän sisälle. Pöytien ja rekkien täytyy olla helposti käsiteltäviä/siivottavia/siirrettäviä, jotta tilan pohjaa voi helposti muunnella tarpeen mukaan. Rajaus, pitääkö tilaa rajata ja mitä siihen käytetään? Seimejä, verhoja? Vain mielikuvitus on rajana! Suunnittelu täytyy tehdä huolella, hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty! Tyyli täytyy päättää jo suunnitteluvaiheessa, teeman täytyy näkyä koko tilassa. Ulkoiset tekijät, eli miltä liike vaikuttaa ilman, että siellä on käynytkään. Sen pitää näyttää kaukaa yhtä kutsuvalta kuin läheltä. Värimaailman pitää olla silmää miellyttävä, ei liian räikeä. Ykköspöytään kannattaa valita sellaisia tuotteita, jotka houkuttelevat asiakasta tulemaan sisään, pöydän täytyy olla myös helposti näkyvissä liikkeen ohikulkevilta.

Linkki Pinterestiin myymälätila-kansioon, johon keräsin muutamia kivoja myymälätila kuvia : https://fi.pinterest.com/sainioc/myym%C3%A4l%C3%A4tila/

Tehtävä oli myös tutustua Retail Designin muutamaan tilaan ja avata niitä.
Tila on moderni ja jotenkin "kylmän" oloinen.
Maanläheinen tila, tosi nuorekas ja pirteä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti