11/26/2014

7 GRAAFISTA MENETELMÄÄ

1. Kuivaneulatekniikka muistuttaa hieman kynällä piirtämistä, sillä siinä käytetään vain piirrintä (terävä teräsneula) ja laattaa (yleensä kuparinen). Suurinpana erona kynäpaperi piirtoon on laatan aiheuttama vastus. Teräsneulalla "piirtäessä" syntyy uran ympärille valli (eli lastuja ei irtoa), joka vedostaessa kerää painoväriäympärilleen. Tästä syystä tällä menetelmällä syntyy pehmeähkö viiva.

2. Carborundum eroaa muista, sillä siinä ei syövytetä tai kaiverreta mitään. Sen sijaan, että laatasta poistettaisiin jotain, siihen lisätäänkin materiaalia. Kuva siis maalataan laatalle käyttäen carborundumhiekasta (arvatkaa mistä tyyli on saanut nimensä) ja liimasta tehdystä seoksesta.

3. Collagrafia on läheistä sukua carborundum tekniikalle, sillä collagrafiassa laattaan liimataan kollaasin tavoin eri materiaaleja, jolloin laattaan syntyy syvänteitä, josta painoväri siirtyy kostealle painopaperille prässin puristuksessa. (colla = liimata, grafia = kirjoittaa, kreikka-suomi)

4. Mezzotinto eroaa muista metalligraafisista tekniikoista eniten syövytys- ja kaiverrusmenetelmissään. Tässä on kaksi vaihetta, joista ensimmäisessä laattaa rouhitaan epätasaiseksi, joka siten vedostuttaessa on syvän musta pinta. Toisessa vaiheessa kuva tehdään tasoittamalla ja kiillottamalla rouhittua pintaa. Näin on mahdollista tehdä kuvia, joissa siirrytään valööristä (wikisanakirja) toiseen pehmeästi ilman teräviä rajoja.

5. Akvatintta on metalligraafisista menetelmistä kaikkein sotkuisin. Laatta pohjustetaan käyttäen hartsi-/asfalttijauhetta, joka lasketaan pölynä sen pinnalle kuumentaen laattaa samalla alapuolelta, jotta jauhe sulaisi kiinni. Osat, jotka jäävät valkoisiksi peitetään peittolakalla, jonka jälkeen aloitetaan syövyttämään eri aikoja lakaten välillä. (lakkaus => syövytys => lakkaus jne.)

6. Etsauksessa eli viivasyövytyksessä laatta peitetään happoa kestävällä pohjustusaineella, johon piirretään teräspiirtimellä. Piirtäessä viivan kohdalta paljastuu kupari, joka syöpyy happokylvyssä, johon laatta laitetaan piirtämisen jälkeen. Viimeistely tapahtuu puhdistamalla pohjustusaineella, värittämällä ja tekemällä vedos.

7. Fotoetsauksessa jälki on jyrkkää, eli saadaan aikaan kuvia, joissa on vain mustaa ja valkoista. Hyvä menetelmä kirjainten, ornamenttien ja kuvioiden siirtoon laatalle. Tekoon käytetään yleensä valokopiolakkaa. Uv-valon vaikutuksesta valokopiolakka liukenee lipeään, jota käytetään kehitteenä. Negatiivifilmi asetetaan laatan päälle ja tehdään valotus.

Lähteet: taidegraafikot.fi ja Tuula Lehtisen kirjoittama Syväpaino vuodelta 2010.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti